Thair

Geschiedenis

Het eerste begin.
Al zeer geruime tijd wordt er op computers gevlogen met Flight Simulators. Zelf ben ik ooit in 1980 begonnen met FS (nog zonder volgnummer) van Microsoft op een Tandy TRS-80. Naderhand is er op diverse PC’s met opvolgers van dit pakket gevlogen. Momenteel wordt er gevlogen met Prepar3D (in feite de opvolger van FSX).

In de eerste versie werd nog uitsluitend gebruik gemaakt van het toetsenbord. Naderhand kwam daar een simpele joystick bij. Op een gegeven moment is er zelfs een force feedback exemplaar van Microsoft aangeschaft. Deze is nu alleen niet meer te gebruiken omdat de daarvoor benodigde interface al lang niet meer op PC’s gebruikt wordt. Daarna is er een joystick van Logitech (extreme) aangeschaft welke gewoon op een USB poort werkt.

Op een gegeven moment wordt er echter nagenoeg niet gevlogen. Dit ligt enerzijds aan een gebrek aan tijd en anderzijds eigenlijk door het moeten gebruiken van een joystick. Dit bevalt niet echt meer (op het helikopter vliegen na). Er is al eens gekeken naar flight yokes en pedals van Saitek, maar omdat er weinig werd gevlogen had ik er niet echt het geld voor over.

De omslag.
Op 21 november 2009 hebben ik echter, samen met mijn buurman Bert Janse, een vlucht gemaakt in een flight simulator van een Boeing 737-800 op vliegveld Seppe. Dit heeft toch weer een ommekeer in de zin in het vliegen teweeg gebracht. Na op internet de nodige sites van leveranciers te hebben bezocht is er een beslissing genomen over de aan te schaffen hardware. Het gaat apparatuur van Saitek worden.

Op zich een goed tijdstip om deze beslissing te nemen. Binnenkort is mijn verjaardag, dus dan weet ik gelijk een leuk cadeau. Het gaat de yoke met throttle quadrant worden aangevuld met rudder pedals. Bert heeft hier ook wel trek in, dus gelijk maar twee setjes besteld, dat scheelt weer verzendkosten.

Eindelijk een yoke.
Na mijn verjaardag heb ik gekeken hoe deze apparatuur het beste kon worden geplaatst. Ik wil deze hardware namelijk niet vast opstellen, want dan kan ik mijn computer slecht voor het ‘normale werk’ gebruiken. Ik besluit een vliegplank te maken. Op deze plank wordt de hardware aangebracht en deze plank kan ik in mijn wandrek aanbrengen. Na het aansluiten van de USB kabel kan er dan gevlogen worden.

Na de nodige vluchten is er behoorlijk vaak aan zowel het rek als de vliegplank ‘gesleuteld’ net zolang tot dat het geheel op een aangename hoogte is komen te hangen. Omdat er een grote plank wordt gebruikt is deze ook behoorlijk zwaar. De volgende stap is dus het nadenken over een lichtere variant en de ophanging daarvoor. Ook moet er worden nagedacht over de manier waarop deze wordt opgehangen en hoe deze moet worden opgeborgen als er niet gevlogen wordt.

De nieuwe vliegplank.
Nadat alle opties zijn uitgedacht is er begonnen met de bouw van de nieuwe vliegplank en het plaatsen van de hardware op en onder die plank. Op de drie staanders van het rek zijn evenzovele beugels aangebracht. Onder de vliegplank zijn twee haken aangebracht. Als er wordt gevlogen kan deze plank op de linker en de middelste beugel worden gehangen, als er niet wordt gevlogen, hangt de vliegplank op de middelste en de rechter beugel. Als ook die plaats gebruikt moet worden, kan de vliegplank op de rand van de tafel worden gelegd. Doordat de plank vele malen kleiner is dan de originele vliegplank, is deze ook veel lichter en dus ook veel makkelijker te hanteren.

Lessen.
Voor de volgende verjaardag kreeg ik ook een idee voor een cadeau. Ik was bij zoektochten op internet een bedrijf tegengekomen die les gaf in onder andere een Boeing 737-800. Aangezien dit bedrijf (ProSim4U) redelijk in de buurt ligt heb ik voor dit bedrijf gekozen. Tijdens de eerste cursus had ik al een goede indruk van de manier waarop les wordt gegeven, dus heb ik me direct voor de tweede cursus ingeschreven.

Tijdens deze tweede cursus heb ik iemand ontmoet (Ed Koorevaar) die inmiddels mijn vliegmaatje is geworden. We hebben besloten om samen ook de derde cursus te gaan volgen en ook bij elkaar te gaan vliegen. Ed is thuis bezig om een cockpit te bouwen van een 737-800.

Meerdere schermen.
Door het vliegen bij ProSim4U is de behoefte ontstaan om meerdere schermen voor ‘het buitengebeuren’ te gaan gebruiken. Er is gekeken naar een oplossing met twee schermen, maar het nadeel daarvan is dat Microsoft vaak vensters in het midden van het totale beeld plaatst waardoor deze vensters over twee schermen worden getoond wat de leesbaarheid niet ten goede komt. Ook is er gekeken naar (meerdere) beamers, maar daarvoor is erg veel ruimte nodig die niet aanwezig is.

Na heel veel wikken en wegen is ervoor gekozen om drie 22″ monitors te gaan gebruiken voor het buiten gebeuren en voorlopig een monitor voor het instrumentarium. Op een tweede (heel erg oude) PC worden twee monitors aangesloten voor de weergave van zowel het vluchtplan als het vluchtverloop.

Dit is echter niet zo een twee drie met de huidige apparatuur te realiseren. Er wordt voor gekozen om een Triple Head 2 Go Digital Edition van Matrox aan te schaffen voor de drie schermen. In de oude PC wordt een nieuwe videokaart (met oude techniek) geplaatst waardoor twee monitors kunnen worden aangesloten.

Vanaf dit punt wordt het verdere verloop van deze hobby op deze site bijgehouden.

2 thoughts on “Geschiedenis

  1. René Hoep

    Vond toevallig je site toen ik wat extra TQ info zocht.
    Ziet er keurig uit.

    Wil je een link naar mijn site plaatsen.

    Ik zet jouw link ook bij ons op de site onder HARDWARE Cockpitbouwers NL

    Vr gr René Hoep [ wij zijn een zelfstandige FSClub met daarin o.a 8 cockpit bouwers. ]

    1. Theo Bericht van de auteur

      René, ik heb jullie link onder ‘Links / Info’ geplaatst. Ik zie graag mijn link op de site van FSClub Friesland verschijnen.

      Groetjes,
      Theo.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *