Thair

Nieuws

Eerste ervaringen

Gisteravond is Ed langs geweest. Niet alleen om de vorderingen met de diverse projecten in ogenschouw te nemen maar vooral om een stuk met X-Plane te vliegen. Nadat er is gekeken hoe de x737 er uit ziet is er een vlucht gemaakt met de Baron B58 van LOWI naar LOWS. Hierbij is in eerste instantie even gekeken hoe LOWI er standaard uit ziet (erg compleet) en daarna zijn we opgestegen. De standaard X-Plane 11 scenery ziet er erg fraai uit. Het eerste gedeelte van de vlucht, tot aan het Zillertal, had ik zelf al een keer gemaakt om te kijken of alles goed werkt, het stuk daarna was voor mij ook nieuw. Lees meer

x737 Project

Door het x737 Project (EADT) wordt gratis een flight model van een Boeing 737-800 ter beschikking gesteld compleet met een VC cockpit. Er zijn inmiddels ook meer dan 250 verschillende liveries beschikbaar. Er moet nog behoorlijk met dit vliegtuig worden gevlogen om te zien of alles het doet zoals het moet, maar vooralsnog ziet het er hoopvol uit. Omdat X-Plane zelf niet alle datarefs in huis heeft om met een dergelijk uitgebreid toestel aan de gang te kunnen gaan zijn er door het x737 project zelf meer dan 1.700 datarefs specifiek voor dit toestel toegevoegd. Lees meer

Arduino

Arduino boards zijn kleine microcontrollers waarmee je van alles en nog wat kan aansturen en controleren. Ze zijn vrij goedkoop (afhankelijk van de uitvoering van €25,00 tot €45,00) en zeker als je ze uit China laat komen zijn ze heel erg goedkoop (€5,00 tot €12,00). Afhankelijk van de uitvoering hebben deze boards 20 tot 70 aansluitingen voor zowel analoge als digitale signalen. Deze boards kunnen worden gekoppeld aan zowel Prepar3D als X-Plane met behulp van software. Ik heb besloten om een aantal van deze boards te kopen samen met de nodige andere hardware om de mogelijkheden eens te gaan bekijken. Lees meer

X-Plane 11

Begin april 2017 viel eindelijk het pakje met X-Plane 11 op de mat. Gelijk maar eens geïnstalleerd om te kijken hoe dit er uit zag. Wederom alleen de scenery van Europa geïnstalleerd en een aantal van de standaard vluchten gemaakt. Ik moet zeggen dit ziet er standaard dermate goed uit dat het een vergelijking met het geheel aan ORBX producten goed kan doorstaan. Sterker zelfs, veel van de door mij inmiddels bekeken vliegvelden zijn al behoorlijk overeenkomstig de werkelijkheid aangekleed met gebouwen en dergelijke. Al met al redenen genoeg om voor de kleine cockpit verder te kijken om deze onder X-Plane 11 volledig aan de praat te kunnen krijgen.

X-Plane 10

Op het FS Weekend in Lelystad (begin november 2016) zag ik een presentatie van X-Plane 11 in de bioscoop van Aviodrome. Volgens de presentators was dit met de standaard scenery van X-Plane 11. Ik vond het er fantastisch uitzien en aangezien Aerosoft in de hal een aanbieding had dat je X-Plane 11 gratis kreeg toegestuurd als je nu X-Plane 10 kocht voor €59,00 heb ik besloten dat maar te doen. Het blijkt dat X-Plane draait op zowel Windows als Mac en Linux. Mijn Macbook is te oud en daardoor te traag om X-Plane goed te kunnen draaien, maar ik had gehoord dat X-Plane op Linux betere resultaten haalt dan op Windows. Lees meer

X-Plane?

Het overgrote deel van de flight simmers gebruikt een versie die is gebaseerd op het origineel van Microsoft. Dit zijn FS9, FSX, FSX-SE en Prepar3D waar ik zelf mee vlieg. De FSX versies (op mogelijk FSX-SE na) zijn inmiddels zwaar verouderd en Prepar3D is daar (gelukkig) een doorontwikkeling van die op zich goed voldoet. Daarnaast is er ook nog zoiets als X-Plane. Dit is een product van Laminar Research (Austin Myers) en het aantal gebruikers hiervan groeit aanzienlijk. X-Plane heeft een aantal voordelen ten opzichte van de Microso9ft gebaseerde producten en natuurlijk ook een aantal nadelen. Redenen genoeg dus om hier een naar te gaan kijken.

 

Er zit nog steeds leven in

Het ontbreken van berichten gedurende een maand of tien betekent (gelukkig) niet dat er niets aan vliegen en “vliegtuigbouw” wordt gedaan, in tegendeel. Het bouwen aan en vliegen met de Boeing 737 cockpit staat inderdaad op een laag pitje maar dit wordt mede veroorzaakt door een nieuwe ontwikkeling namelijk het vliegen met een SEP (en later ook een MEP). Om de Boeing 737 cockpit hiervoor niet te hoeven verbouwen is er een aparte opstelling gemaakt. Lees meer

Lang niet gevlogen

Door allerlei omstandigheden, waaronder een aantal “problemen” met de Flight Simulator (onder andere het geluid) heb ik een tijd niet gevlogen. Deze problemen hebben mij doen besluiten om de hoofd vlucht PC geheel opnieuw op te tuigen (inclusief Windows). Het heeft alleen even geduurd voordat dit werd doorgevoerd. De doorslag werd gegeven door het uitkomen van Prepar3D versie 3. Lees meer