C208’s en DHC-6 in de verkoop
Vanmiddag besloten om de leningen op de beide C208’s vervroegd af te gaan lossen zodat deze toestellen weer helemaal mijn eigendom zijn. Hierdoor kunnen deze toestellen in de verkoop worden gedaan. Beiden hebben ongeveer 700 vlieguren op de teller staan. Gekeken wat de gangbare prijzen in de buurt zijn (met een straal van 2.000 NM) en besloten om de toestellen voor v$575.000,00 per stuk in de verkoop te gaan doen. Nu maar “even” afwachten hoe snel deze worden verkocht.
Er is ook nog een DeHavilland DHC-6 die ik momenteel als onderpand heb “verkocht” voor een lening. Aangezien voor alle drie de toestellen al de betaling voor de komende aflossing gereed staat op een aparte rekening, zijn deze bedragen door de aflossingen vrij gekomen en kon ook de DHC-6 volledig worden afgelost.
Ook dit toestel gaat direct in de verkoop ondanks dat er nog actief mee wordt gevlogen. Er gaat een DeHavilland DHC-6 Aerosoft Extended worden aangeschaft ter vervanging van de “gewone” DHC-6, maar dat kan pas gaan gebeuren als er weer voldoende geld op de bankrekening staat. Gezien de hoeveelheid gevlogen uren lijkt een bedrag van v$750.000,00 een schappelijke prijs.
Er staat op dit moment een geschikt toestel op EPRP voor v$828.229,00 met slechts 231:48 uur op de teller. Er is nu een betaalde route vanaf EPRP via EPSO naar EDCS, dit vliegveld ligt op slechts 15 NM vanaf EDDB. Het huidige aanbod loopt echter over vier dagen af, vooropgesteld dat niemand anders in de tussentijd dit aanbod gaat vliegen. Er zal dus eerst even gewacht moeten gaan worden tot er weer geld genoeg is voor dit toestel aangeschaft kan gaan worden.
Er kan natuurlijk ook een lening voor dit toestel worden afgesloten. De aanbetaling daarvoor is v$316.486,00 en vervolgens zes maandelijkse termijnen van ieder v$97.280,00. Mocht er sneller geld op de bankrekening komen te staan, bijvoorbeeld door de verkoop van een van de toestellen, dan kan die lening vervroegd afgelost gaan worden.
Deze aanbetaling kan voorlopig even worden “geleend” van de rekening voor de reservering van de aflossing voor een aantal FBO’s. De betaling daarvan dient pas weer op de 5e van de volgende maand betaald te gaan worden en dat bedrag kan voor die tijd ruimschoots bij elkaar gevlogen worden.
Daarom is niet alleen tot aanschaf overgegaan, maar zijn ook alvast de assignments geaccepteerd. Morgen kan dus eerst dit nieuwe toestel naar EDDB worden gevlogen voordat er met de reguliere vluchten verder wordt gegaan.