Einde X-Plane 12

Einde X-Plane 12

Ik vlieg al een tijdje met een DHC-6 in X-Plane 12. Dit toestel is echter gemaakt voor X-Plane 11 en door een goedwillende amateur geschikt gemaakt voor X-Plane 12. Het toestel is echter slecht te besturen bij het opstijgen en landen en dit lijkt haast wel steeds erger te worden. Daar komt nog bij dat X-Plane 12 inmiddels dusdanige problemen heeft met KnobXP, dat deze daar niet meer mee wil samenwerken en een CTD veroorzaakt.

Inmiddels is er al een Cessna 408 aangeschaft die in FS24 wordt gebruikt en dat vliegt vele malen beter. Ik had nooit gedacht dat ik dat nog eens over mijn lippen zou kunnen krijgen, maar het hoge woord is er nu eindelijk uit, ik stap over op FS24.

In de tussentijd erger ik me dusdanig aan de X-Plane 12 / DHC-6 combinatie, dat ik heb besloten om terug te gaan naar X-Plane 11. Wat scenery betreft vele malen minder mooi, maar daar heb ik altijd goed mee kunnen vliegen en daar gaat het tenslotte om. Vermoedelijk zal met X-Plane 11 weer gevlogen gaan worden met de Dornier 228, een toestel waar ik altijd met veel plezier mee heb gevlogen.

FS24 toekomst
Momenteel zijn nagenoeg al mijn toestellen als onderpand gegeven voor een aantal leningen om FBO’s te kunnen kopen. Een daarvan is gisteren afbetaald en dit toestel zou dus te koop gezet kunnen worden. Het zit alleen vlak tegen een 100 uur check aan en verkooptechnisch is het vermoedelijk handiger om dit onderhoud eerst uit te laten voeren.

Dit toestel gaat dan vervangen worden door de aangescshafte Cessna 408, die ook al op de goede luchthaven staat. De leningen van de resterende vliegtuigen lopen pas ergens in december 2025 af, dus dat levert nog vier maanden op waarin alles klaar gemaakt moet gaan worden voor een volledige overstap naar FS24.

De meeste vliegvelden zijn al compleet aanwezig binnen FS24. Er zijn er echter een aantal die wel als vliegveld aanwezig zijn, maar geen landingsbanen en dergelijke hebben (EHGR, EHVB, LFBC en LFBG). Verder zijn er nog een aantal vliegvelden die helemaal niet in FS24 voorkomen (LAGJ, LB1F en LFSX). Deze zullen dus helemaal van de grond af aan zelf gemaakt moeten gaan worden.

Verder zullen er nog de nodige Cessna 408 toestellen aangeschaft moeten gaan worden ter vervanging van de huidige DHC-6 toestellen die vervolgens allemaal verkocht kunnen gaan worden.

Momenteel wordt, met Air Manager, gebruikt gemaakt van analoge instrumenten. Er is op zich niets op tegen om deze ook te blijven gebruiken met de C408’s, maar deze hebben origineel allemaal een glass cockpit. Het zou dus best wel leuk zijn om hiervoor ook een glass cockpit te gaan maken. Een enorme klus, maar denk ik wel leuk om te doen en om mee te vliegen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *