Verschil inkomsten C408 en KA350
Ik heb de vluchten van de afgelopen week eens nagekeken op het aantal passagiers dat per hubvlucht werd vervoerd. Deze aantallen zijn, per hubvlucht, in een spreadsheet gezet. Hierbij is ook uitgerekend wat de netto opbrengst per passagier op zo’n vlucht is. Daarbij is uitgegaan van ongeveer de helft assignments met één passagier en ongeveer de helft assignments met twee passagiers.
Ook de afstand, snelheid van het toestel, brandstof verbruik en dergelijke zijn in die spreadsheet opgenomen. Hierdoor is het mogelijk geworden om per hubvlucht de gemiddelde netto opbrengst van een vlucht te kunnen berekenen. Dit is voor iedere hubvlucht gedaan.
Verder zijn er tabbladen per hubvlucht gemaakt met daarin het aantal passagiers dat per dag zowel heen als terug is vervoerd. Daarbij is ook gekeken naar het maximale aantal passagiers dat ieder toestel kan vervoeren. Ondanks het feit dat een KA350 maar maximaal 14 passagiers kan vervoeren en een C408 19 personen, levert toch een KA350 per passagier meer op.
Dit heeft een aantal redenen. De eerste is het snellere vliegen van een KA350 waardoor de vlucht korter duurt en de reservering voor het onderhoud lager is. Ook springt een KA350 zuiniger om met de brandstof en ten derde, doordat er minder passagiers in een KA350 kunnen, zijn de booking fees ook aanmerkelijk lager, gemiddeld 9% tegenover 13%. Voor de totaal opbrengst komt daar nog eens bij dat er vaker met een volle KA350 gevlogen kan worden dan met een C408.
Nadat al deze berekeningen zijn gemaakt is er ook een totaal overzicht gemaakt van de netto opbrengst over de afgelopen week, zowel voor een C408 als voor een KA350. De opbrengst voor een C408 zou v$968.182,73 zijn en die voor een KA350 komt op v$973.601,67. Een verschil van v$5.418,94 in het voordeel van een KA350. Dit komt neer op v$774,13 gemiddeld meer opbrengst per dag.
Daar komt ook nog eens bij dat een KA350 goedkoper is in aanschaf dan een C408. Momenteel zijn er twee C408’s in bezit waarvan een met een financiering. Ik ga de spreadsheet nog eens een week bijhouden, maar de komende week zijn er een aantal dagen waarop ik niet kan vliegen in verband met visite, daarom lijkt een periode van nog twee weken een beter idee.