Is de DHC-6 wel goed voor Nederland?
Er wordt relatief weinig gevlogen in het Nederlandse netwerk, gewoon omdat er te weinig aanbod is om een DHC-6 zowel op de heen- als de terugreis vol te krijgen. Dit “probleem” is in het verleden ook al eens aangekaart met eigenlijk dezelfde vraag. Zou een Cessna 208 Grand Caravan niet beter voldoen in dit netwerk. Deze kan maximaal 13 personen vervoeren, 6 minder dan de DHC-6, maar dan kan je wel met een vol vliegtuig gaan vliegen.
Er is twee dagen geleden nog een vlucht gemaakt en de vlucht daarvoor was een week eerder. Als je nog verder terug gaat in de tijd dan wordt er ongeveer eens per week een vlucht gemaakt en dan op een van de trips soms niet eens met een vol toestel. Niet dat ik om vluchten verlegen zit, maar toch.
Het huidige aanbod is EHAL 34-16, EHHV 45-11 en EHBD 14-28. Met een C208 zouden er dus twee routes gevlogen kunnen gaan worden. De C208 staat momenteel in de verkoop, maar er zijn twee andere C208’s die aantrekkelijker geprijsd zijn en ik wil eigenlijk niet zakken. Het zal dus vermoedelijk nog wel even duren tot de C208 wordt verkocht en in de tussentijd kan ik er nog mooi even over na gaan denken.