Toch maar weer Ortho4XP van stal gehaald
De standaard scenery voelt vrij “blokkerig” aan en je ziet heel vaak repeterende patronen. Tijdens de vluchten van vandaag gingen daarom de gedachten ineens weer uit naar Ortho4XP. Eerst even gekeken wat ik daarover in het verleden al eens had geschreven om te zien waarom dit momenteel niet wordt gebruikt, maar echt negatieve opmerkingen niet kunnen vinden.
Daarom besloten om toch maar weer eens naar die bestanden te gaan kijken. Gelukkig stonden ze nog op de sim PC in een afzonderlijke directory. Na het veilig stellen van de originele Scenery-packs.ini, zijn alle ortho bestanden weer op de goede plek gezet en is X-Plane 11 even kort opgestart zodat deze bestanden in Scenery-packs.ini werden gezet.
Hierna dit bestand even aangepast zodat alle ortho bestanden op de goede plaats in dit bestand staan en toen natuurlijk een kleine proefvlucht gemaakt. De scenery ziet er fantastisch uit en het stotteren, waar in het laatste bericht sprake van was, vond ik eigenlijk heel erg meevallen. Gezien de warmte zal er vermoedelijk vanmiddag niet gevlogen gaan worden, maar morgen gaan we het eens goed aan de tand voelen.
Mocht het inderdaad goed gaan bevallen, dan is er zelfs een mogelijkheid dat ook voor het Nederlandse netwerk ortho scenery gemaakt gaat worden en dat er ook in dat netwerk (weer) met X-Plane 11 gevlogen gaat worden. Als voorloper hiervan gaat gekeken worden welke ortho scenery al bestaat en welke nog aangemaakt moet gaan worden, zowel voor het Nederlandse als het Duitse netwerk.
Het zou zelfs zo maar kunnen zijn dat de huidige Cessna 208 Grand Caravan vervangen gaat worden door een DeHavilland DHC-6 Twin Otter. Deze kan meer vervoeren (19 – 13 pax), vliegt iets langzamer (170 – 182 kts) en verbruikt iets meer (60 – 55 GPH), maar zijn grote kracht ligt in de kortere runways die nodig zijn (3.000 – 5.045 ft).
Hier komt dan ook nog bij dat je met X-Plane 11 met 16-voudige snelheid kan vliegen terwijl dat met FS2020 maar met 4-voudige tot soms 8-voudige snelheid is. Eerst zal alles nog eens goed getest moeten gaan worden en ook is er eigenlijk nog geen geld voor, maar er staat een DHC-6 op LOWI voor v$1.000.000,00 met nog geen 600 uur op de teller.
Door de grotere capaciteit ten opzichte van het aanbod in het Nederlandse netwerk zou een herindeling van de bestaand routes mogelijk aan de orde zijn anders kan er vermoedelijk niet met een vol toestel worden gevlogen. Voorlopig echter nog allemaal “toekomst muziek”.