Vliegen met een gehuurd toestel
Omdat momenteel het aanbod aan vluchten weer redelijk beperkt is, is er weer eens gekeken naar de mogelijkheden om met een gehuurd toestel te gaan vliegen en dat bij voorkeur in X-Plane 11 omdat daar met 16-voudige snelheid gevlogen kan gaan worden. Het aanbod voor een Dornier 228 is ten eerste niet goedkoop en ten tweede zijn er weinig goed renderende vluchten te vinden.
Daarom maar eens gekeken naar een Beechcraft 1900D, die heb ik tenslotte nog op de plank liggen. Bij een proefvlucht blijkt dat dit toestel vliegt als een natte krant en dus geen optie is. Daarom ook maar eens gekeken of FSE om de tuin geleid kan gaan worden.
Als toestel gekozen voor een Dornier 228, maar als alias opgegeven een Beechcraft 1900D. Gekeken wat leuke vluchten zijn en waar een B1900D te huur is. Het blijkt dat er op DABC een staat voor een redelijk uurprijs en daarvandaan zijn ook behoorlijk veel retourvluchten te maken die goed geld opleveren.
Als test een korte vlucht gemaakt van DABC naar DABB en weer terug, een afstand van 66 NM enkele reis. De bruto opbrengst voor die retourvlucht is v$22.330,00 en na het afronden van deze vluchten blijkt er v$15.707,44 netto te zijn verdiend. Dit komt neer op ongeveer 70% van de bruto opbrengst.
Dit is dus een goed alternatief als er in de eigen netwerken geen voldoende “volle” routes te vliegen zijn. Er kan dan met een bekend toestel worden gevlogen (Do228) en voor FSE is het een redelijk vergelijkbaar toestel (B1900D) zodat die daar geen problemen mee heeft.