Vluchten met de C208 en een DHC-6

Vluchten met de C208 en een DHC-6

Vanmiddag weer een drietal vluchten gemaakt in het Nederlandse netwerk. Zoals gewoonlijk zijn deze gemaakt met een Cessna 208 Grand Caravan, maar het blijft vechten met dit toestel. Vooral alles rondom de automatische piloot blijft maar problemen geven, er is totaal geen logica in te ontdekken, de ene keer werkt alles wel goed en een andere keer moet je vechten om het toestel zichzelf niet de grond in te laten boren.

Ik heb al een paar keer gekeken naar een DeHavilland DHC-6 300 Twin Otter. Ik heb hiervan binnen X-Plane 11 de versie van RWDesign. Eerst op FSE gezocht naar DHC-6 toestellen die te huur zijn voor een schappelijk bedrag en dat ook nog eens op vliegvelden met een goed aanbod van vluchten. Daarna daar een DHC-6 gehuurd en de nodige assignments opgepikt.

Het toestel ziet er spartaans uit en de bediening van de flaps gaat niet in stappen maar die flaps worden verplaatst zolang je de hendel ingedrukt houdt, even wennen en het lastigste daarvan is dat je naar die hendel moet kijken om te zien hoe ver de verstelling is en die hendel zit op de overhead.

Verder vliegt het toestel goed en is de auto pilot goed te bedienen. Ook bij het landen is het toerental goed te regelen, veel beter dan bij de C208 die maar door blijft razen. Ondanks dat dit de eerste vlucht met dit toestel was, zeker sinds een langere tijd, was het toch vliegen zonder problemen. Alleen lijkt hij wat hoger op zijn wielen te staan dan een Do228 of C208, want het was even stuiteren bij de landing.

Vervanging voor de C208?
Mogelijk, ik zal op voorhand niet gelijk “JA” op deze vraag antwoorden. Een DHC-6 kan 19 personen vervoeren en ik heb nu al “moeite” om een C208 met 13 passagiers vol te krijgen. Nu zitten er over het algemeen twee andere FBO’s samen met de centrale hub in een route. De enige uitzondering hierop is de route met Lelystad, Noord Oost polder en Hoogeveen. Dat was vanmiddag dan ook de enige route die met een DHC-6 gevlogen had kunnen worden.

Er zullen dus meer FBO’s in het Nederlandse netwerk opgenomen moeten gaan worden zodat er minimaal drie 2-lotters, eventueel aangevuld met een of twee 1-lotters in iedere route komen te zitten. Deze FBO’s hoeven zelf niet in Nederland te zijn, net over de grens in België of Duitsland zou ook goed kunnen, als ze maar goed te combineren zijn met de reeds aanwezige FBO’s.

Mogelijke DHC-6 toestellen
De gangbare prijs voor een DHC-6 ligt ergens tussen v$850.000,00 en v$950.000,00. Er staat echter op ESOE een toestel te koop van de bank voor v$682.226,00. Dit toestel heeft 738 uur op de teller staan. Gezien de andere prijzen is dit dus een heel erg aantrekkelijk toestel.

Mijn C208 heeft inmiddels al bijna 1.500 uur op de teller staan en is dus vrij dicht bij het vervangen van de motor bij 2.000 vlieguren. Een dergelijke vervanging kost ongeveer v$130.000,00. Binnen een straal van 1.000 NM vanaf EHVB staat er momenteel een C208 te koop voor v$590.000,00 met bijna 1.260 uur op de teller. Een verkoopprijs van v$550.000,00 zou er dus toch nog een aantrekkelijk toestel van kunnen maken.

Hierdoor zou de netto investering om het omwisselen van deze toestellen op ongeveer v$135.000,00 neer gaan komen. Dan nog even gekeken naar de opvallende verschillen tussen beide toestellen, het aantal passagiers is al genoemd, het verbruik van een DHC-6 is 85 GPH (C208 65 GPH) en de kruissnelheid (opgegeven) van een DHC-6 is 170 kts (C208 182kts). De maandelijkse FSE fee voor een DHC-6 is v$4.400,00 (C208 v$3.250,00), de onkosten zijn voor een DHC-6 dus iets hoger, maar de opbrengst kan ook hoger zijn als er een andere indeling van de FBO’s in routes gemaakt kan / gaat worden.

Huren van gates en maken van andere routes
Er zijn momenteel 7 gates (v$5.000,00 per stuk) te huur op LFQQ, een afstand van 109 NM vanaf EHVB. Op ETUL / EDLV staan 4 gates te huur (v$2.000,00 per stuk) en op ETNP (niet binnen Plan-G op de laptop) staat 1 gate te huur voor v$1.000,00 en twee voor v$2.025,00. In totaal iets meer dan v$47.000,00. Samen met de gates op EHEH (Duits netwerk) komt dit op een maandelijkse huur van iets meer dan v$92.000,00.

Maar er zijn wel leuke routes mee te maken. De eerste route zou kunnen bestaan uit EHAL, EHHO, EHKD, EHLE en EHNP. De tweede route uit EDLV, EHHV, EHTE en ETNP, en de derde route uit EHBD, EHWO en LFQQ. Het frappante is dat alle drie deze routes bestaan uit 15 gates zonder rekening te houden met de negen gates van EHVB zelf. Dit lijkt me op zich genoeg te zijn om de aanschaf van een DHC-6 en de verkoop van de C208 te kunnen veroorloven.

Er is nu een heel erg slechte prognose te stellen omdat in twee van die drie routes FBO’s voorkomen die nog gehuurd moeten gaan worden, maar de eerste route bestaat uit volledig eigen FBO’s. Deze hebben op dit moment een aanbod van 33 vertrekkende en 23 aankomende reizigers. Voldoende dus om een DHC-6 helemaal vol te laten vliegen.

Nog even een paar nachtjes over gaan slapen, in ieder geval tot begin volgende maand, om te zien of dan nog steeds deze gates te rent staan en ook of de DHC-6 dan inmiddels nog niet verkocht is.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *