DHC-6 of nog een Do228?

DHC-6 of nog een Do228?

Vanmorgen, tijdens het vliegen van een aantal routes in het Duitse netwerk, bedacht ik me ineens “Waarom niet nog een Dornier 228 aanschaffen in plaats van een DHC-6?”. Ik vind de Do228 heel erg lekker vliegen en kan er goed mee omgaan, waarom dan een ander toestel er bij gaan nemen?

Daarom eens gekeken wat er aan Do228’s te koop is, nou dat valt knap tegen. Wereldwijd slechts twee toestellen, een in Australië en een in Florida. Mocht je voor een van die toestellen gaan, dan ben je dus een knappe tijd bezig om dat ding naar huis te vliegen en je zal een knappe omweg moeten maken en maar hopen dat je onderweg goed renderende vluchten kan vinden.

Daarom maar eens naar “opvallende” verschillen gekeken. Eerst een vergelijking tussen beide toestellen. Het eerste toestel staat momenteel op YMMA in Australië, hemelsbreed een afstand van 8.396 NM. Dit toestel moet v$1.171.163,00 gaan kosten met een maandelijkse fee van v$7.714,00. Het toestel heeft inmiddels 439:20 uur gevlogen. Het tweede toestel staat momenteel op 6FL7 (wat niet voorkomt in X-Plane 11) in de buurt van Tampa in Florida, hemelsbreed een afstand van 3.990 NM. Dit toestel moet v$1.430.875,00 gaan kosten met een maandelijkse fee van v$7.740,00. Het toestel heeft 421:38 uur gevlogen.

Ter vergelijking, de DHC-6 die ik op het oog heb staat op ESOE in Zweden, hemelsbreed een afstand van 555 NM. Dit toestel moet v$682.226,00 gaan kosten met een maandelijkse fee van v$4.440,00. Het toestel heeft 737:47 uur gevlogen. Daar komt nog bij dat een DHC-6 ook een iets kortere runway nodig heeft, al scheelt dit maar 60 meter voor zowel het landen als het opstijgen bij elkaar gerekend. De kortste runway is in Zweden en daar heeft de Do228 totaal geen moeite mee, dus een DHC-6 zal ook geen problemen op gaan leveren.

Dan de afwegingen, kort gezegd, de DHC-6 wint het eigenlijk op nagenoeg alle fronten, zowel qua aanschaf, maandelijkse fees, afstand tot de thuishaven en brandstof verbruik. De DHC-6 legt het echter af in kruissnelheid en het feit dat het (nog) een “vreemd” toestel is. Als er dus een ander toestel aangeschaft gaat worden dan zal het dus een DHC-6 gaan worden. Of er een ander toestel aangeschaft gaat worden hangt weer af van de beschikbaarheid van te huren gates begin van de komende maand. Nog twee dagen wachten dus voor er een beslissing genomen gaat worden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *