Testvlucht met een DHC-6
Eind van de ochtend nog een testvlucht gemaakt met een gehuurde DHC-6. De vlucht ging van LDZD naar LIRP en er waren 19 passagiers aan boord. Het doel van deze testvlucht was om te kijken of een DHC-6 een goed alternatief zou kunnen zijn voor de C208 in het Nederlandse netwerk.
Alle bedieningselementen werkten zonder problemen, hierbij werd vooral gelet op de auto pilot omdat die in een C208 een ramp is om te bedienen en mee te vliegen. De auto pilot van de DHC-6 liet zich zonder problemen bedienen en ook het onderweg gaan vliegen op grotere hoogte leverde absoluut geen problemen op.
Het toestel vliegt goed, er is ruim voldoende uitzicht en de instrumenten zijn goed af te lezen. Ook de navigatie leverde geen problemen op. Zijn er dan geen minpunten? Ja hoor die zijn er wel degelijk en dit betreft voornamelijk de flaps en de daarbij behorende trim. De flaps zijn niet op standen in te stellen, zolang je de knop vast houdt worden de flaps versteld. Je zal dus steeds naar de overhead moeten kijken hoe de flaps op dat moment staan.
Een groter probleem is de trim, deze zit aan de zijkant van de stoel en dan nog aan het achterste einde van de zitting. Die is dus nog slechter af te lezen. In principe hoeft dit alleen vlak voor een landing te worden gedaan, dus dat is op zich nog wel te doen, maar een weergave van de stand van de flaps die beter in het zicht zou zitten had wel zo makkelijk geweest.
Conclusie
De DHC-6 is goedgekeurd. Er stonden twee van deze toestellen voor een erg schappelijke prijs te koop. Een van deze twee, eigenlijk de minst aantrekkelijke van die twee, is inmiddels al verkocht, de andere, die op ESOE staat, is momenteel nog te koop. Een volgende is meteen v$300.000,00 duurder, dus ik denk dat ik op voorhand al het toestel op ESOE ga kopen, waarschijnlijk via een financiering op 6 maanden, dan hoef ik geen geld op de bank hiervoor te gebruiken.
Bij een financiering op 6 maanden betaal ik 6 procent rente en op de bank levert het geld 5 procent rente op. Eigenlijk heb ik die financiering dus voor 1%. Er is een financiering voor aangevraagd en ik moet een aanbetaling van v$238.272,00 voor dit toestel gaan doen met een maandelijkse aflossing van v$84.395,00. ik had inmiddels al weer bijna v$125.000,00 op de overflow rekening staan en voor de rest heb ik een interne lening op het onderhoud van PH-UGO gemaakt.
Inmiddels is het toestel al aan mij overgedragen en kan dus naar “huis” gevlogen gaan worden. De C208 is in de verkoop gedaan voor v$550.000,00 en ik heb al besloten om de te huren gates nu al aan te gaan schaffen, voor die ene dag kost dat niet zo gek veel en als deze gates volgende maand nog steeds te huur staan, dan worden er inmiddels alvast assignments voor gegenereerd.