DHC-6 of DHC-4?
Weer aan het twijfelen over de te gebruiken toestellen, met name voor het Nederlandse netwerk. Momenteel wordt er gevlogen met een DHC-6 Twin Otter, maar zou een DHC-4 Caribou niet beter “passen”? Ik heb al eens eerder naar een DHC-4 gekeken, maar toen in vergelijking met een Dornier 228. Nu maar eens gaan vergelijken met een DHC-6 dus.
Eerst maar eens de gegevens van een DHC-6. Deze kan 19 passagiers of 2.250 kilo vervoeren met een snelheid van 170 knopen, hierbij wordt 110 GPH verbruikt. De benodigde runway is 3.000 feet (900 meter).
Een DHC-4 kan 30 personen of 4.430 kilo vervoeren met een snelheid van 155 knopen, hierbij wordt 120 GPH verbruikt. De benodigde runway is 2.040 feet (622 meter). Een DHC-4 heeft dus een grotere capaciteit, maar dit gaat ten koste van de snelheid (15 knopen) en het brandstof verbruik (10 GPH). Daar staat tegenover dat er op aanzienlijk kortere runways kan worden opgestegen en geland (scheelt 278 meter).
De kortste runway in Nederland is 660 meter (EHHV). Dit is eigenlijk te klein voor een DHC-6 en dat is inmiddels wel gebleken bij een aantal landingen. Dit zou kunnen worden verholpen door binnen X-Plane 11 de banen wat groter te maken, maar echt netjes is dat natuurlijk niet (wel een goed lapmiddel).
Vandaag even het aanbod bekeken in de drie routes van het Nederlandse netwerk. De eerste route (EHAL, EHHO, EHKD, EHLE en EHNP) heeft op dit moment een aanbod van 33 – 26. De tweede route (EHHV, EHTE, ETNP en ETUL) heeft een aanbod van 26-24 en de derde route (EHBD, EHWO en LFQQ) heeft een aanbod van 29 – 22. Eigenlijk teveel voor een DHC-6 en soms te weinig om een DHC-4 vol te krijgen.
Aanschaf DHC-4?
Een DHC-4 heeft zonder meer voordelen in het Nederlandse netwerk, niet alleen door de korte landingsbaan die nodig is, maar ook omdat er in dit netwerk relatief gezien weinig wordt gevlogen en er dus een groot aanbod van passagiers zal zijn als er wordt gevlogen. De reservering voor het onderhoud van een DHC-6 is v$11,00 per minuut, voor een DHC-4 zal dit slechts v$5,00 zijn.
Daarom maar eens gekeken naar het aanbod van DHC-4’s. Binnen een straal van 1.000 NM vanaf EHVB is er niets te vinden, daarom maar eens wereldwijd gekeken. Het aanbod valt knap tegen, slechts vier stuks. De goedkoopste, die v$978.128,00 moet kosten en 906:26 op de teller heeft staan, staat op YARA in Australië, een afstand van hemelsbreed 8.900 NM.
De daaropvolgende moet v$1.292.683,00 gaan kosten en heeft 218:22 op de teller staan. Dit toestel staat op KLBF in Amerika, een afstand van hemelsbreed 4.000 NM. De dichtstbijzijnde staat op HLLM in Libië, een afstand van hemelsbreed slechts 1.250 NM. Dit toestel moet v$1.379.655,00 gaan kosten met 247:56 uur op de teller.
Het toestel op HLLM is door zijn afstand en gevlogen uren het aantrekkelijkst, maar voor een lening op 12 maanden moet ik bijna v$650.000,00 zelf in gaan brengen. Daarom ook eens naar het goedkoopste toestel (op YARA) gekeken, hiervoor moet ik bijna v$350.000,00 zelf gaan inbrengen, wat veel aantrekkelijker is, maar wel enorm veel gaan vliegen om het toestel thuis te gaan krijgen en dat met een snelheid van slechts 155 knopen.
Daar komt ook nog bij dat de scenery niet in X-Plane 11 aanwezig is. Ook zal het toestel nog moeten worden aangeschaft voor X-Plane, maar de kosten daarvan zijn te overzien, $22,95. Door de grote afstand is het haast niet te doen om het toestel op YARA te gaan kopen, gaat veel te veel tijd inzitten en levert onderweg nauwelijks iets op.
Vanaf HLLM zijn er wel voldoende assignments die naar Nederland gaan, dus de “opbrengst” zal aanmerkelijk hoger zijn en de vliegtijd om het toestel naar Nederland te krijgen aanmerkelijk minder. Maar de kosten zijn me momenteel te hoog. Voorlopig dus nog maar even blijven vliegen met de DHC-6.