Welk STOL toestel?

Welk STOL toestel?

Momenteel wordt gevlogen met een Do228 in het Zweedse en het Duitse netwerk. Voor het Nederlandse netwerk wordt een DHC-6 gebruikt, maar eigenlijk vind ik die niet zo lekker vliegen als een Do228 en daarom gebruik ik voor FSE vaak een alias voor de DHC-6 terwijl er binnen X-Plane wordt gevlogen met een Do228. Een dergelijke grap gebruik ik ook als ik een B1900D huur om extra inkomsten te genereren.

Maar er zijn meerdere STOL toestellen, als alternatief voor de DHC-6, te vinden. Bijvoorbeeld een Shorts Skyvan, ook wel vliegende schoenendoos genoemd vanwege zijn vierkante model. Er zijn ook grotere STOL toestellen, zoals bijvoorbeeld een DHC-4 Caribou, maar de huidige grootte van de toestellen voldoet uitstekend.

Daarom maar eens alle van belang zijnde specs van de diverse toestellen opgezocht om zodoende een overzicht, en hopelijk ook inzicht, te gaan krijgen welk toestel het meest geschikt is voor het Nederlandse netwerk. In Zweden en het Duitse netwerk voldoen de beide Do228’s namelijk uitstekend.

Do228DHC-6Skyvan
Passagiers191917
Opgegeven kruissnelheid230 kts170 kts168 kts
Netto kruissnelheid195 kts145 kts143 kts
Runway lengte1.150 m900 m1.134 m
Prijsv$1.497.064,00
v$1.235.240,00
n.v.t.v$899.414,00
LocatieLFBD
GA27
n.v.t.KLNS
Afstand486 NM
3.827 NM
n.v.t.3.254 NM
Maandelijkse feev$7.443,00v$4.592,00v$5.295,00

In feite heeft de DHC-6 voor het Nederlandse netwerk nog geeneens van die slechte specificaties. OK, de snelheid is wat minder, maar met een Do228 begin je pas van die grotere snelheid te profiteren op lange afstanden en die heb je in het Nederlandse netwerk eigenlijk niet.

Als je toch op termijn voor een alternatief zou willen gaan kijken, dan ontlopen een Do228 en een Skyvan elkaar haast niet met betrekking tot de benodigde lengte van de runway en een Do228 is duurder, zeker als je deze van “dichtbij” wil gaan kopen. Je hoeft dan niet de halve wereld over te reizen voordat je zo’n toestel eindelijk thuis hebt.

Misschien is het gewoon het beste om toch nog eens een keer te gaan kijken of er goed met een DHC-6 gevlogen kan worden, want die is tenslotte toch al aanwezig. Anders gewoon even wachten tot FS2024 is uitgebracht, want daar zit standaard een DHC-6 in en dan kunnen beide DHC-6 toestellen in de verkoop worden gedaan en alsnog een alternatief worden aangeschaft.

Test
Nadat er een aantal aanpassingen zijn gedaan aan de X-Plane setup, zijn de stotteringen te verwaarlozen. Daarom ook maar eens een testvlucht gemaakt met de DHC-6 boven zowel het ortho gedeelte als de standaard scenery. Het vliegen gaat goed, maar een DHC-6 heeft drie in het oog springende “problemen”.

De eerste is bij het inschakelen van de auto pilot op heading mode. Het toestel wil dan nagenoeg niet meer klimmen. Je zal dus handmatig de richting moeten aanhouden tot je de gewenste hoogte hebt bereikt en pas dan zowel HDG als ALT in schakelen.

Het tweede probleem is dat de flaps niet in standen gaan maar bewegen zolang je de knop vast houdt. Je moet daarbij dus steeds omhoog kijken hoe de stand van de flaps is. Het derde probleem is daarmee vergelijkbaar, het is de trim. Deze zit achteraan de zitting van de stoel en is dus nagenoeg niet te zien.

Als het mogelijk is om een instrument te maken, met python, waarop de instellingen van zowel de flaps als de trim zijn te zien, dan zijn die problemen daarmee verholpen en blijft alleen de auto pilot over en daar is denk ik best wel omheen te komen. Daarmee vervalt gelijk ook de “noodzaak” van een ander toestel.

Update Skyvan
Gezocht naar video’s over en van de Skyvan om te zien of dit toestel mogelijk wat zou kunnen zijn voor het Nederlandse netwerk. Twee video’s gevonden. De eerste was uit 2014, dus mogelijk van een freeware versie of zo en daarbij zag de cockpit er niet uit. Was gewoon een 2D weergave zonder enige diepte.

In beide video’s reageerde het toestel zoals je zou verwachten binnen FS2020, alle kanten op stuiterend en haast niet in bedwang te houden. In een van de video’s werd zelfs aangegeven dat het aanmerkelijk minder goed vloog dan een DHC-6 en dat is voor mij voldoende om geen aandacht meer aan dit toestel te gaan schenken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *