Testen met scenery

Er is getest vanaf vliegveld Middenmeer in Noord Holland om de simpele reden dat deze vlak bij de lijn ligt met standaard en ortho scenery. De opname hiernaast is gemaakt op ongeveer 3.000 feet met de hoogst mogelijke resolutie voor de scenery.

De afbeelding hiernaast is op dezelfde hoogte genomen, maar met de laagst mogelijke resolutie. Niet zo gek veel verschil al is het duidelijk wel wat waziger.

Deze is afbeelding is weer gemaakt met de hoogst mogelijke resolutie, maar vanaf ongeveer 1.000 feet.

En deze afbeelding is vanaf dezelfde hoogte gemaakt maar met de laagste resolutie. Het verschil is nu duidelijk te merken. De resolutie geldt dus zowel voor de standaard scenery als de ortho scenery.
Daarna was het de beurt om met de diverse scenery en resoluties een aantal testvluchten te gaan maken. Deze werden uitgevoerd vanaf EHTW met een Dornier 228. Er werd steeds op 3.000 feet gevlogen in een richting gelijk aan die van de runway. De auto pilot werd hierbij gebruikt.
Zonder gebruik van de HMD kwam de belasting van de GPU uit op 41% ongeacht of er met de standaard snelheid werd gevlogen of met 16-voudige snelheid. Omdat dit voor alle testen bleek te gelden wordt hier verder niet op ingegaan.
Met HMD en lage resolutie kwam de belasting op 65% en met hoge resolutie eveneens op 65%. De resolutie doet dus niets ter zake, er kan dus wat dat betreft gewoon met ortho gevlogen blijven worden. Maar waar zit dan het verschil in?
Zodra er binnen de cockpit een virtueel scherm wordt geopend met MoveVR ging de belasting van de GPU gelijk naar 98%. Het maakte daarbij niet uit of er slechts een of dat er meerdere schermen worden geopend. Dit ook nog even getest zonder ortho scenery en daar werden dezelfde cijfers gehaald.
Update
Tijdens een vlucht voor de grap eens het aantal world objects verhoogd van high naar maximum om te zien wat er dan meer wordt getoond. Niets dat direct op viel, hooguit dat het er op leek dat er meer huizen stonden. Wat wel direct op viel was het enorme stotteren dat er ging optreden tijdens de vlucht.
Wat me ook op viel bij het aanpassen van het aantal world objects was het ontbreken van een vinkje in het vakje om de Vulkan drivers te gebruiken. Dit na het landen aangezet omdat hiervoor X-Plane opnieuw opgestart moet worden. Na het opnieuw opstarten een testvlucht gemaakt op 3.000 feet en met 16-voudige snelheid.
Er werden geen extra schermen in de cockpit getoond en er waren geen stotteringen te bemerken. Ook na het tonen van zowel het Air Manager scherm als het Plan-G scherm bleven stotteringen uit. Tijdens deze vlucht is de hardware monitor opgestart om te zien wat de huidige resultaten zijn. De GPU core kwam tot maximaal 72%. Het ziet er dus naar uit dat het probleem gevonden is. Morgen weer normale vluchten uit gaan voeren om te zien wat het effect is.