Heroverwegingen FBO’s

Heroverwegingen FBO’s

Momenteel worden er een behoorlijk aantal gates op diverse vliegvelden gehuurd. De vraag is, moet ik dat blijven doen? Is het niet verstandiger om alleen uit te gaan van de eigen gates. Inmiddels is namelijk op twee vliegvelden de huur beëindigd, het huren van gates is dus geen zekerheid.

Er zijn momenteel op vier 3-lotters met ieder 9 gates gehuurd (EDDL, EHEH, LFBD en LFQQ). Deze kosten allen v$5.000,00 per gate, dus in totaal iedere maand v$180.000,00, een behoorlijk bedrag waar je dus heel erg veel voor moet vliegen voor je dat er uit hebt en “winst” gaat maken.

Zou het niet handiger zijn om nog eens goed naar de eigen gates te gaan kijken en eventueel de routes anders in te gaan delen? Zou het misschien voordeliger zijn om meerdere netwerken te gaan maken met in ieder netwerk twee of maximaal drie 3-lotters? Dit laatste geldt in feite voor het Duitse netwerk, voor het Nederlandse netwerk zou een andere route indeling (en mogelijk een andere hub) kunnen voldoen.

In eerste instantie moeten de “nieuwe” routes nog worden gevlogen met het huidige aanbod aan toestellen. De Cessna 208 die nu in de verkoop staat en op EDWB aanwezig is, zal kunnen gaan dienen als toestel voor het Nederlandse netwerk, daarin is toch minder aanbod aanwezig. De Do228 PH-UGO zal in Zweden blijven vliegen en de DHC-6 PH-TIF in Frankrijk.

Blijven voorlopig over een DHC-6 PH-TED die op EHTW staat en een DHC-6 PH-THS die op EHVB staat. Hiermee kunnen alvast twee netwerken gemaakt gaan worden. Een met EHTW als hub en routes naar EDDB / EDDV en EDDF / EHBK. De ander met EHGR als hub en routes naar EHVK / EBBL en EHAM / EHLW.

Als er nog een toestel aangeschaft zou kunnen gaan worden, dan zouden er drie afzonderlijke routes gemaakt kunnen gaan worden. De eerste met EHTW, EDDB en EDDV, de tweede met EDDF, EHBK en EBBL en de derde met EHAM, EHLW, EHGR en EHVK.

Er staat momenteel een DHC-6 te koop op LB1F voor v$779.174,00 met slechts 114:53 op de teller. Met een aanbetaling van v$251.766,00 is dit toestel te financieren. Bij twaalf maanden komt dit op v$56.593,00 per maand en bij zes maanden komt dit op v$100.258,00. Dit zou dus goed betaald kunnen gaan worden van de besparing op het huren van de gates.

Ook in Frankrijk worden er gates gehuurd (de kosten hiervan zijn al meegerekend) en door die huur te gaan beëindigen blijft er alleen een netwerk over met LFBC en LFBG. Inmiddels de derde DHC-6 aangeschaft met een financiering.

De C208 is uit de verkoop en verhuur gehaald en er is voor dat toestel een leuke betaalde route gevonden naar EHAM, het laatste stukje naar EHVB moet dan maar leeg worden gevlogen. Straks zal er ook een route gezocht gaan worden om de net aangeschafte DHC-6 naar de nieuwe thuishaven te gaan vliegen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *