Nog een DHC-6 ter vervanging van een Do228?
Inmiddels is er al een behoorlijke vloot met DHC-6 toestellen in de Aerosoft Extended uitvoering, en dus FS24 compatibel. Daarnaast zijn er ook nog twee Do228’s in gebruik, een in Zweden en een voor de vluchten tussen EDDF en EHTW. Mocht FS24 straks, zonder VR, goed te vliegen zijn en dit dus een alternatief zou zijn voor X-Plane 11, is het dan niet handiger om hiervoor ook een DHC-6 te gaan aanschaffen?
Daarom maar eens gekeken naar het huidige aanbod van DHC-6 toestellen. In Europa ben je er al snel v$1.000.000,00 voor kwijt en dan staan er ook nog eens al behoorlijk wat uren op de teller. Daarom ook maar eens wereldwijd gekeken, er is tenslotte al eens eerder zo’n toestel in Amerika gekocht.
Er staan twee aantrekkelijke toestellen te koop, een op KBFF voor v$710.540,00 met 468 uur op de teller en een op KEGE voor v$795.000,00 met 203 uur op de teller. Deze vliegvelden liggen niet zo gek ver van elkaar verwijderd KBFF ligt op 4.239 NM hemelsbreed vanaf EDDF en KEGE op 4.447 NM. Voor het toestel op KBFF dient v$11,00 per gevlogen minuut te worden gereserveerd voor onderhoud en voor het toestel op KEGE is dit v$10,00 per minuut.
Dit verschil in prijs en onderhoud is pas weer gelijk zodra er ruim 1.400 uur is gevlogen. De aanschaf van het goedkopere toestel op KBFF is dus een voordeliger alternatief dan het duurdere toestel op KEGE. Voor beiden zijn zo te zien voldoende assignments aanwezig richting Canada en daarna naar Groenland en IJsland, dus ook dat is geen beletsel.
Ook even gekeken naar een financiering. Het goedkope toestel heeft een aanbetaling nodig van v$230.410,00 en zes maandelijkse termijnen van ieder v$91.271,00, het duurdere toestel heeft een aanbetaling nodig van v$279.362,00 en zes maandelijkse termijnen van ieder v$98.021,00. Aangezien je aan rente 6% betaald en je op de bankrekening 5% krijgt, is het voordeliger om zo’n toestel zelf te kopen, er is in ieder geval voldoende geld voor.
Nog even over na gaan denken en kijken hoe de DHC-6 in FS24 vliegt met gebruikmaking van drie schermen voor het buitengebeuren en dan een beslissing gaan nemen. Als FS24 inderdaad erg goed bevalt, dan zou het zelfs zo kunnen zijn dat ook de Dornier 228, die in Zweden wordt gebruikt, zal worden verruild voor een DHC-6 AE. Op die manier zouden bijvoorbeeld beide toestellen in Amerika aangeschaft en naar “huis” gevlogen kunnen gaan worden. X-Plane 11 zou dan helemaal buiten spel gezet kunnen gaan worden.
Nog een voordeel als er alleen met DHC-6 AE toestellen gevlogen gaat worden is dat er niet meer “geschakeld” hoeft te worden binnen FSE, daar is het dan altijd een DHC-6 AE. Natuurlijk kan er, net zoals nu, met een Do228 in X-Plane gevlogen blijven worden mocht FS24 toch op een of andere manier niet blijken te bevallen.
Beide standaard DHC-6 en beide Do228 toestellen kunnen dan eventueel aan de bank worden verkocht, de beide DHC-6 AE toestellen worden aangeschaft en dan nog blijft er behoorlijk wat geld over om opzij te kunnen gaan zetten voor de aanschaf van een of meerdere FBO’s.
Update
Besloten om beide toestellen aan te gaan schaffen. Hiervoor zijn beide standaard DHC-6 toestellen aan de bank verkocht. Zodra een van beide toestellen op EDDF (of EHTW) is aangekomen, dan gaat ook de Dornier 228, die nu vanaf EDDF wordt gebruikt, worden verkocht (aan de bank). Het andere toestel zal naar ESOE worden gevlogen ter vervanging van de daar gebruikte Dornier 228. Ook deze zal (aan de bank) verkocht gaan worden.
Indien de C208 tegen het einde van komende maand nog steeds niet verkocht is, dan zal ook dit toestel aan de bank worden verkocht. Met al deze transacties zal er weer voldoende geld zijn om dit opzij te gaan zetten voor de aanschaf van een of meerdere FBO’s.