Oorzaak zwalken” DHC-6 gevonden

Oorzaak zwalken” DHC-6 gevonden

Vanmorgen ben ik er (eindelijk) achter gekomen waarom de DHC-6 onder X-Plane 12 bij het opstijgen en landen haast niet te besturen is en links en rechts af schiet. Het was al eerder opgevallen dat de motoren niet gelijk reageerden op de throttle en propeller hendels. Aangezien de C408 onder FS24 er geen last van had, dacht ik dat het dus aan die DHC-6 moest liggen die door een “goedwillende amateur” was aangepast voor X-Plane 12.

Niets blijkt minder waar te zijn. Ik had al eens geconstateerd dat het soms hielp als ik de hendels even een stukje terug trok en daarna weer vol open zette. Vanmorgen kwam ik er achter dat de linker propeller hendel de oorzaak van alle problemen is. In de voluit stand geeft deze namelijk niet altijd de goede waarden door. Door de hendel een klein stukje terug te trekken (0,5 tot 1 cm) gaat het wel goed.

Tijdens het vliegen met de C408 heb ik nog eens goed op de meters gelet en ook dat toestel heeft een schommeling bij de voluit stand van die hendel. Waarom merk ik daar dan eigenlijk niets van? Bij de C408 is de afwijking maar heel erg klein, maar bij de DHC-6 is deze erg groot. Dit komt omdat de motoren van de DHC-6 behoorlijk door mij zijn opgevoerd. Ik heb ze van de standaard 620 PK opgeschroefd naar 750 PK en daardoor reageren ze veel sterker op kleine afwijkingen.

Nu ik dat in de gaten heb en de hendel dus net niet helemaal open zet, is er weer goed moet de DHC-6 te vliegen en verlopen ook de vluchten iets sneller.

Update
Ook de rechter hendel voor de propeller vertoond hetzelfde probleem. Dat verklaart ook waarom die propeller soms sneller en soms langzamer draaide dan de linker. Langzaam maar zeker gaat de Bravo dus kleine probleempjes krijgen. De flaps hendel is ook al eens afgebroken geweest en zelf gespalkt en gelijmd. Weet ik gelijk wat voor mijn verjaardag, een nieuwe Bravo.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *