KA350’s kopen of niet?

KA350’s kopen of niet?

Een KA350 levert netto meer geld op dan een C408. Een C208 levert nog meer op, maar die vliegt niet lekker, dus die is geen optie. Er staan binnen een straal van 2.000 NM vanaf EHTW redelijk wat KA350’s te koop, maar veel daarvan zijn niet echt aantrekkelijk, of door een te hoge prijs of door een te hoog aantal vlieguren. Er zijn er maar drie echt aantrekkelijk en eentje die een beetje aantrekkelijk is.

Daarom eerst maar eens gekeken naar die drie aantrekkelijke toestellen. Als deze gefinancierd gaan worden, dan moet er een aanbetaling worden gedaan van v$150.000,00, v$150.000,00 en v$202.337,00. Bij elkaar v$502.337,00. Er staat momenteel een bedrag op de bank van v$500.000,00, dus dat zou net kunnen.

Als er een financiering wordt genomen over 12 maanden, dan moet er per maand v$63.989,00, v$64.080,00 en v$64.326,00 worden betaald, in totaal v$192.395,00. Als de financiering over 24 maanden wordt uitgespreid dan zijn de maandelijkse kosten v$39.691,00, v$39.728,00 en v$40.028,00. In totaal dus v$119.501,00. De gevlogen uren van de toestellen zijn 350:19, 283,39 en 82:45.

Het vierde, beetje aantrekkelijke, toestel heeft 952:15 uur op de teller en moet v$700.000,00 kosten. Hiervoor is nog niet naar een financiering gekeken om het simpele feit dat ik toch geen geld heb voor de aanbetaling. Ook is er niet gekeken naar toestellen buiten de afstand van 2.000 NM vanaf EHTW omdat er dan veel tijd gestoken moet gaan worden om deze over te vliegen.

De vraag is dus gaan we nu al KA350’s aanschaffen en zo ja, worden dat er dan twee of drie of mogelijk toch vier? De laatste optie valt eigenlijk al gelijk af en als we toch gaan investeren, dan zou ik gelijk voor drie toestellen gaan. De volgende vraag is waar die toestellen dan ingezet zullen gaan worden. Gezien de kruissnelheid van een KA350 lijkt het meest voor de hand liggend de langere afstanden te zijn.

Voorlopig kunnen de C408’s nog worden gehandhaafd, deze zullen pas verkocht gaan worden als er voldoende KA350’s zijn aangeschaft en alle DHC-6 toestellen zijn verkocht. Maar op dat punt zijn we nog lang niet, dus daar hoeven we ons nog totaal geen zorgen over te maken.

Als de aanschaf van drie KA350’s inderdaad door gaat, dan zijn eigenlijk wel zo’n beetje alle reserves uitgeput. Het enige dat er dan nog overblijft is de verkoop van een nu reeds te koop staande DHC-6. Als deze wordt verkocht voor de prijs van v$900.000,00, dan is dat mooi meegenomen, anders zal deze, in geval van nood, aan de bank verkocht moeten gaan worden voor een bedrag van v$488.993,00. Buiten dat staat er momenteel op de onderhoudsrekening een bedrag van ruim v$150.000,00.

Ook loopt de verkoop van de Zweedse FBO’s nog steeds. De koper heeft bijna al zijn andere financieringen afbetaald en kan vanaf eind deze maand gaan beginnen met het kopen van dit Zweedse netwerk. Ook hier komen dus regelmatig inkomsten van binnen. De gok lijkt dus niet zo gek groot als in eerste instantie gedacht, al wordt er wel van een aantal aannames uitgegaan. Ik neig er ondertussen sterk toe om die KA350’s aan te gaan schaffen.

Toestellen aangeschaft
Uiteindelijk toch besloten om de drie toestellen aan te gaan schaffen. Hierbij heb ik echter een foutje gemaakt en heb in plaats van het tweede toestel een lening aangevraagd voor het vierde toestel. Ik heb nu dus vier KA350’s aangeschaft. Jammer maar helaas. Een van de aangeschafte toestellen heeft onderhoud nodig, maar dat gaat pas uitgevoerd worden als er mee gevlogen gaat worden.

Update
Deze toestellen zijn net op tijd aangeschaft. In de nacht van vrijdag op zaterdag, ongeveer tien uur na de aanschaf van deze vier KA350’s, is het Quote kanaal van N&M Finance gesloten omdat ze (te) weinig geld in kas hadden, iets meer dan v$4.000.000,00 stond er vanmorgen nog op hun rekening.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *