Tussenstand C408 vs KA350
We zijn weer een weekje verder met de spreadsheet voor een keuze tussen de C408 en een KA350, tijd dus voor een update. Ik heb aan de bestaande spreadsheet nog een extra blad toegevoegd met daarop de aantallen vluchten die op die dag zijn gemaakt (C408) of gemaakt hadden kunnen worden (KA350). Bij de C408 is bij het maken van de vluchten niet altijd uitgegaan van een volledig bezet toestel, bij een KA350 is dat wel gedaan.
De stand tot nog toe
Met de C408 zou een gemiddelde opbrengst zijn gehaald van v$2.181.943,42 en met een KA350 zou dat v$2.406.343,52 zijn geweest, een verschil van v$224.400,10 in het voordeel van een KA350. Met een C408 is dat gedaan met 98 retour vluchten en met een KA350 zouden dat er 118 zijn geweest, 20 retour vluchten meer dus met een KA350.
Testvlucht KA350 met Tobii
Vanmorgen is, na de reguliere vluchten, ook nog een korte testvlucht gemaakt met een KA350 waarbij ook Tobii werd gebruikt. Bij een C408 beviel dit al goed en ik was benieuwd hoe dit bij een KA350 zou zijn, zeker gezien de in dat toestel aanwezige, vrij brede, stijl links voor. Nou, deze viel met Tobii eigenlijk nog veel minder op, je kon er gewoon omheen kijken en het gaf eigenlijk best wel een leuke afkadering van het toestel.
Er is dus een erg grote kans aanwezig dat er naar KA350’s overgeschakeld zal gaan worden. Alleen is daar nu eigenlijk nog geen geld voor. Wat wel een optie zou kunnen zijn is het nu al aan gaan schaffen van KA350’s met een (langere termijn) lening en die leningen gaan aflossen zodra de leningen voor de FBO’s volledig zijn afbetaald in december 2025. Nog even over gaan denken en uitzoeken wat de kosten zijn tot en met december 2025.