Sim PC houdt het niet meer bij

Sim PC houdt het niet meer bij

Zelfs op korte vluchten, minder dan 50 NM, moet je redelijk ver voor het vliegveld al de tijd multiplier behoorlijk terugschroeven wil de landingsbaan zichtbaar zijn voordat je gaat landen. Op langere vluchten moet je hiermee al gaan beginnen op een afstand van 40 NM en zelfs dan land je nog vaak op het gras en dus mogelijk ook naast de landingsbaan. De hardware van de Sim PC kan de taak dus niet meer voldoende aan.

Er wordt momenteel gebruik gemaakt van een Asus ROG Strix Z790-E moederbord met daarop een Intel i9-11900K processor en 64 GB geheugen. Er is een Asus RTX4080 videokaart aanwezig. Ook wordt er gebruik gemaakt van de op het moederbord aanwezige HDMI uitgang voor de aansturing van een extra scherm.

Voor er een (of mogelijke meerdere) schuldige(n) aangewezen kunnen worden zal er gekeken moeten worden wat de belastingen zijn van de diverse componenten. Hiervoor is inmiddels Open Hardware Monitor gedownload en als test op de laptop geïnstalleerd. Hiermee kan je inzicht krijgen in alle cores van de CPU, het interne geheugen, de opslag en de videokaart, zowel on-board als de RTX.

Leeg Systeem
Nu is gebleken dat deze software alle benodigde gegevens kan tonen, is deze ook op de Sim PC gezet en daar opgestart. Als eerste is de status van een “leeg” systeem bekeken, dus alleen met Windows 11 draaiend.

X-Plane opstarten
Hierna is X-Plane 12 opgestart en bij dit opstarten is ook gekeken wat voor impact dit op het systeem heeft. Tussen de diverse metingen door is er steeds een reset uitgevoerd binnen Open Hardware Monitor.

X-Plane “in rust”
Hierna is gekeken wat het effect is wanneer X-Plane draait, maar er (nog) niet wordt gevlogen. Stilstaand op de landingsbaan dus.

Opstijgen tot 5.000 feet
Hierna is er, met single speed, opgestegen naar 5.000 feet en daar is de Auto Pilot aangezet.

Vliegen op 16-voudige snelheid
Hierna is verder gevlogen op 16-voudige snelheid. Er was geen afstandmeter actief, maar naar schatting is er iets van 40 NM gevlogen.

Terug naar single speed
Tenslotte is er, nog steeds vliegend op de Auto Pilot, terug gegaan naar single speed en dit is voor ongeveer 10 NM aangehouden.

Analyse
Geheugen
Als eerste is gekeken naar het geheugenbeslag, zowel intern, op de harde schijf als op de videokaart. Alle waarden blijven redelijk constant en ruimschoots binnen het aanwezige geheugen. Het interne geheugen wordt voor 11,2 – 28,9% gebruikt, de GPU voor 4,9 – 49,8% en de harde schijf voor 21,6 – 22,0%.

CPU
Hierna is gekeken naar de belasting van de CPU. Het is een CPU met 8 cores en het is niet bekend op welke core X-Plane heeft gedraaid. Daarom is eerst naar de totale CPU belasting gekeken. Deze liep op van 27.1% in ruste naar 58.1% op 16-voudige snelheid en daarna weer terug naar 27.1% op single speed.

Er is gekeken welke core het meest werd belast en dit bleek core 6 te zijn. Het is dus aannemelijk dat dit de core is die door X-Plane werd gebruikt. Hier liep de belasting op van 56,3% in ruste naar 57,1% tijdens het opstijgen naar 76,6 procent tijdens het vliegen op 16-voudige snelheid. Later liep deze weer terug naar 56,3% op single speed.

GPU
Tenslotte is gekeken naar de belasting van de GPU. Er is eerst gekeken hoe druk de core het had, dit liep op van 11,0% in ruste naar 60,0% tijdens het opstijgen en zakte naar 45% tijdens het vliegen op 16-voudige snelheid en naar 41,0% bij het vliegen op single speed.

Ook is gekeken naar de buffer, deze had waarden tussen de 8,0 en 12,0% en dat is dus totaal geen bottleneck. Ook is de geheugenbelasting nooit boven de 50% geweest.

Conclusie
Er kan veilig worden gesteld dat de GPU niet de bottleneck is maar eerder de CPU. Om dit te kunnen verbeteren zal er dus naar een andere CPU gekeken moeten gaan worden. Dit houdt ook in dat er een ander moederbord en dergelijke aangeschaft zou moeten gaan worden. Dit alles zal in een volgend bericht nader uitgewerkt moeten gaan worden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *