C408 behoorlijk in de buurt te koop

Er staat momenteel een C408 te koop op LOWW voor v$1.000.000,00 met slechts 75,34 uur op de teller. De afstand naar LB1F (LB41) is hemelsbreed 434 NM en met een aantal “vrachten” onderweg moet er 457 NM worden afgelegd, waarvan de laatste 81 NM “leeg”. Ik heb het geld op de bank staan, maar dat…
Lees verder

DHC-6 PH-TGE te koop gezet

Ik heb besloten om met de C408 en dus ook met FS24 verder te gaan vliegen en dus kan de DHC-6 die (ook) op het TGE netwerk aanwezig is, in de verkoop worden gedaan. Even gekeken hoeveel uren dit toestel op de teller heeft staan en wat vergelijkbare toestellen binnen een range van 2.000 NM…
Lees verder

Arduino’s besteld

Slechts een van de twee sets met encoders om de NAV frequenties en dergelijke te gaan bedienen is nog voorzien van een Arduino Uno R3. De andere is vermoedelijk ergens anders voor gebruikt en de enige Arduino’s die ik nog kan vinden zijn allemaal Mega 2560 en die zijn te groot voor de reeds gemaakte…
Lees verder

Hardware project nieuw leven inblazen

Een tijd terug ben ik al eens bezig geweest om knoppen te gaan maken voor het instellen van de NAV, COM en ADF frequenties en ook nog voor een aantal andere functies. Dit project heeft echter stof liggen happen, maar is toch weer boven water gehaald. De reden is dat KnobXP niet (meer) samenwerkt met…
Lees verder

Uitbreiding C408 vloot

De Cessna 408 bevalt erg goed in FS24, dusdanig goed dat ik al over een uitbreiding van die vloot loop na te denken. Dit is voorlopig nog niet aan de orde, pas ergens in december 2025, want dan lopen er een aantal financieringen op DHC-6 toestellen af. Maar het kan denk ik geen kwaad om…
Lees verder

Weer wat verder met de PFD

Vanmiddag weer wat verder gekomen met het maken van de PFD. Eigenlijk zijn nagenoeg alle functies, die niets met het vliegen zelf te maken hebben, nu gemaakt. Alleen de Flaps en Trim moeten nog worden gedaan, maar die gaan in hetzelfde kader worden meegenomen als de systeem tijd. Morgen of zo deze functies nog even…
Lees verder

Intro scherm

Gisteravond dacht ik er ineens aan om een soort intro scherm te gaan maken en weer te gaan geven als het scherm van de Thairmin D1001, mijn versie van de Garmin G1000, wordt opgestart. Als de avionics bus uit staat, dan moet er niets worden getoond en als deze wordt ingeschakeld, en hoger is dan…
Lees verder

Verder met de glass cockpit

Inmiddels zijn de beide velden aan de bovenrand van het scherm ook al klaar. Hier getoond met placeholders voor de teksten zodat je kan zien hoe het er straks uit gaat zien als die teksten door Air Manager gevuld kunnen gaan worden tijdens het vliegen. Ook de linker rand is al gevuld. Hier de meest…
Lees verder

Weer begonnen met PFD

Gisteravond toch weer begonnen met het maken van een PFD voor de Cessna 408 in FS24. Het gaat een iets andere invulling worden dan de eerste versie, die helaas tijdens het opslaan verloren is gegaan. De originele versie van Garmin wordt wel als voorbeeld gehanteerd, maar krijgt hier en daar toch een andere invulling die…
Lees verder

G1000 voor de C408

De C408 heeft in FS24 (en ook in het echt) een glass cockpit. Zelf gebruik ik met alle toestellen op dit moment een analoge set instrumenten die met Air Manager zijn gemaakt. Gisterochtend heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben begonnen om, met Air Manager, zelf een G1000 (achtig) instrument te gaan maken aan…
Lees verder